Kippenvel in Finland #ixd16

Terug uit Helsinki van Interaction16. Met kippenvel. Niet van de kou, maar van de inspiratie: het was een geweldige week. Het programma was erg goed, en alles eromheen was erg leuk, smakelijk en gezellig.

welkom bij interaction16

Rode lijn in de vier dagen was het denken over de toekomst, hoe interaction design zich als vak zal ontwikkelen (en automatiseren) en waar we ons als ontwerpers mee bezig zullen gaan houden. Hoe het human centered design proces in steeds meer gebieden (technische startups, internet of things, robotica, stadsontwikkeling) heel hard nodig is. Hoe ethiek daar een belangrijke rol in speelt: "design like you give a damn".

Terugkerende onderwerpen gedurende vier dagen:

  • internet of things
  • ethiek / design for good
  • machine learning / AI / Robotica
  • conversational ui

Dinsdag

Bij Josh Clark (@bigmediumjosh) volgde ik een workshop over internet of things: "What if it was magic". Gewerkt met het AEIOU model: activities / environments / interactions / objects / users. Hoe kunnen we van connected devices echt magische objecten maken? "Yes, that would be magic!"

Samantha Dempsey en Ciara Taylor van Mad*Pow gaven 's middags een workshop over ethiek. Aan de hand van een role playing game voerden we spelenderwijs ethische discussies. Daarna vormden we met die ervaring onze eigen eed van Hippocrates, voor ontwerpers.

Woensdag

Joe Macleod (@mrmacleod) vertelde over closure design, oftewel aandacht voor het ontwerpen van afrondingen (bijvoorbeeld opzeggen van abonnementen) en eindes. Maar ook op die manier bijdragen aan het einde van de (oneindige) groei, consumptie en kapitalisme.

Antti Oulasvirta (@oulasvirta) deed verslag van zijn onderzoek naar het automatiseren van het ontwerpproces. Begon met veel wiskundige formules, maar daarna werd het toch wel heel spannend toen bleek dat hij al erg ver is met het ontwikkelen van een "optimizer" tool die je requirements kan voeren en dan een wireframe teruggeeft. Heel interessant om na te denken over wat onze rol als ontwerper dan nog precies is als het wireframen en prototypen op zich geautomatiseerd zullen zijn. Antwoord: dat zal vooral in het verkennen, oriënteren en afstemmen met mensen zitten over wat de bedoeling en de requirements precies moeten worden. Dat blijft mensenwerk, gelukkig.

Alexandra Deschamps-Sonsino (@iotwatch) riep ons als ontwerpers op om vooral de vele internet of things startups te gaan helpen. Want vele startups werken niet human centered, maar worden erg gedreven vanuit de technologie. Dus daar kunnen we een hele waardevolle bijdrage leveren. Bekijk haar presentatie op vimeo.

Ook goed:

Donderdag

Kate Darling (@grok_) vroeg zich af of robots, waar we nu steeds vaker mee te maken kregen, ons zullen veranderen. Zullen door de omgang met robots ons gedrag, onze ethiek veranderen? Veel interessante voorbeelden. Kate zei dat we niet moeten luisteren naar Alexandra Deschamps-Sonsino en niet bij IoT startups moeten gaan werken, maar juist bij organisaties die zich bezig houden met mens-robot interacties. Bekijk haar presentatie op vimeo.

Pablo Honey (@pablohoneyhoney): "cities are for people". Steden blijven groeien, en dus wordt het alleen nog maar belangrijker om ook het ontwikkelen van steden op een human centered manier te doen.

Joshua Seiden (@jseiden), je weet wel van "Lean UX", vertelde over leren door (gewoon) te starten, te doen. Zo snel mogelijk in kaart brengen wat je precies wilt onderzoeken en leren en dan iets eenvoudigs live zetten om daarvan te leren. Daarmee te itereren. Focussen op wat je uiteindelijk wilt weten en bereiken en niet op de features. "Manage outcomes, not features" en "allow the brand to follow", dus pas als hij zeker wist dat een bepaald concept werkte, dan gaat hij de branding en vormgeving pas doen. Bekijk zijn presentatie op vimeo.

Ook interessant:

  • Maar niet perse mijn ding (auto's... tja, noodzakelijk kwaad): John Rousseau over de zelfrijdende auto. In 2020 zal deze gebruikelijk zijn, maar op de weg is het dan nog een mix van gewone auto's, semi-zelfrijdende (waar je als bestuurder ook nog wel zelf het stuur kan overnemen) en volledig zelfrijdende auto's. Interessante conceptschetsen van hoe een semi-zelfrijdende auto het stuur van een bestuurder overneemt, en weer terug kan geven.
  • Sumier Phalake: Assisting Nepal after the earthquake: Lessons learned from applying design thinking in a post-disaster context.

Vrijdag

Tricia Wang (@triciawang) zette me aan het denken over perspectieven. Ieder heeft zijn eigen perspectief, niemand is objectief. Ook big data, waarvan zo vaak wordt gezegd dat het neutraal is, is dat niet, want het wordt altijd op een bepaalde manier gekaderd en samengesteld. "What is measurable isn't what is valuable". Bekijk haar presentatie op vimeo.

Ook leuk:

Marcel Schouwenaar (@TheIncMac) vertelde over zijn (tot nu toe nog niet echt gelukte) deelplatform project en het onderzoek dat hij daarvoor heeft gedaan. Heel interessant om zijn ervaringen te horen. Mensen vinden het delen van spullen wel belangrijk, maar toch is uiteindelijk de lage prijs en het gemak van het zelf kopen van een product nog doorslaggevend. Wat wel werkt? Aansluiten bij al bestaande sociale structuren, buurten, wijkbureaus etc. En een buurt activeren om mee te doen, bijvoorbeeld met een game waarbij ze samen moeten werken.

Ook interessant:

  • Kaleem Khan had zijn presentatie niet helemaal onder controle (had wellicht te maken met dat hij een half uur te laat binnen was), maar zijn boodschap was mooi, over de ethische kant van big data en robotica. Ook over het pace layer model: fashion / commerce / infrastructure / governance / culture / nature. "Design must be meaningful", "integrity is the essence of everything succesful" en "design serves humans".

  • Emmi Laakso en Phillip Tiongson: Nature’s Notifications: What technology can learn from a buzzing bee and a thunderclap.

Cameron Sinclair (@casinclair) was de laatste keynote en een geweldig grappige en inspirerende spreker. In een hoog tempo haalde hij voorbeelden aan van humanitarian projects (zoals het slim bouwen van een school in een vluchtelingenkamp, samen met de ouders van de kinderen, binnen de tijd dat de VN er op zou kunnen reageren om ze aan allerlei regelgeving te laten voldoen, dat duurt namelijk wel 12 dagen...). "Design, build, empower", "Design is a political act","The most sustainable building is one that is loved" en "6 billion people are in dire need of good design". Willen we ontwerpen voor virtual reality of de actual reality? Laten we werken aan echte problemen. "Design like you give a damn". Kippenvel. En een staande ovatie. Bekijk zijn presentatie op vimeo.