Interaction12 #ixd12 - dag 3!

De laatste dag! About to start... Ik hou weer aantekeningen bij op mn site.

 

Fabian Hemmert | fabianhemmert.com | @fabianhemmert

We must not grow up or will lose the power of imagination. Design as a knowledge producing discipline. Een heleboel toffe prototypes, zie fabianhemmert.com

 

Pete Denman

Biomimic infographics. Biomimic is ontwerpen met op natuur gebaseerde geïnspireerde oplossingen. De natuur draagt zoveel informatie uit: de ringen van een boom, de gezondheid in het gezicht. Natuurlijke vormen van bijvoorbeeld een plant kunnen goed gebruikt worden voor infographics. Door de infographic kunnen gebruikers grote lijnen in data zien, de patronen. Van meerdere datastromen tegelijk. Het bos in plaats van de bomen. Het is ook een pleidooi voor kunnen coden als UX designer, zodat je snel kan prototypen, uitproberen, testen en weggooien...

 

Michael Smyth en Ingi Helgason

Over de 'sense of wonder' als drijfveer en inspiratie voor ontwerpen. Maar helaas geen sterke verwonderende voorbeelden.

 

Kars Alfrink | whatsthehubbub.nl | @kaeru en Irene van Peer

Een game tussen mens en dier. Voordat ze gaan prototypen, hebben ze mockup video's gemaakt, als research tool, om reacties los te maken. Zonder zelf stelling te nemen, creëert het een platform om na te denken over varkensfokkerijen, en de relatie tussen mens en dier. Critical design!

 

John Finley | heyfinley.com | @jpfinley

Ontwerpen voor de vijf zintuigen. En speciaal voor horen: geluid. Geluid is zo bepalend en natuurlijk voor ons. Met geluid kan feedback gegeven worden zoals bij verzenden van sms, of draggen om opnieuw te laden bij apps op de iPhone. 

 

Bill Caemmerer | caemmerer.net | @billbc

Telling the data comparison story. Om gegevens te vergelijken kun je 2 pie charts naast elkaar zetten, maar het kan op veel meer manieren. Vooral voor vergelijkingen tussen toen en nu is de 'skyline chart' handig.

 

Chui chui tan | cxpartners.co.uk | @ChuiSquared

Physical VS digital product design? Het komt steeds meer samen, omdat je in ontwerp voor digitale media rekening moet houden met de talloze verschillende platformen en resoluties. Bovendien moeten we rekening houden met de toenemende verbondenheid van al die apparaten en hun omgevingen. Design for desktop = yesterday. Design for mobile = today. Design for physical and digital = tomorrow. Maar belangrijk om altijd in de gaten te houden dat het ten bate van een gebruiksvriendelijkere prettigere wereld is!

 

Adrian Westaway | vitaminsdesign.com | @adrianwestaway

Vitamins' projecten zijn geweldig. In de presentatie vertelt Adrian over het proces hoe ze tot het 'out of the box' project zijn gekomen. Via veldonderzoek (op heel speelse en toegankelijke manier) met de doelgroep vonden ze waar een probleem lag, en waar ze iets konden doen, zodat mensen blij bleven bij het gebruik van een nieuwe telefoon. Na een onderzoek formuleren ze conclusies/rationalen, om daar vervolgens weer op voort te bouwen in het verdere proces.

 

Genevieve Bell

Future of computing? Technologie in al z'n talloze vormen om ons heen is een verschrikkelijk beest: het heeft zoveel aandacht nodig. Zie Firby & Siri eens gaan. Dan de Mechanical duck: een voorbeeld van 18de eeuwse technologie die lijkt te leven. Er is een lange Westerse traditie dat de relatie met technologie als moeilijk en gevaarlijk ziet. Bijvoorbeeld Frankenstein. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Islam, boeddhisme, Japanse cultuur. De relatie met technologie veranderde door bijvoorbeeld electric fairies. Technologie werd op een mooie manier gepresenteerd, lief, sexy en veilig. Anxiety vs wonder. Waar gaat het heen? Technologie is geen technologie meer, het is totaal onderdeel van ons dagelijkse leven geworden. Het gaat niet meer om interacties maar om relaties.

 

Zie ook:

Het verslag van dag drie op Johnny Holland

 

Overkoepelende thema's tot nu toe:

  • Disruptive, out of the box, en playfull thinking:
    • Verder gaan dan het huidige ontwerpen voor schermen, bijvoorbeeld door aan te sluiten op de individuele cultuur en emotie. Of interfaces die andere zintuigen dienen dan de ogen. Niet alleen digitale producten, maar ook fysieke. In hun specifieke ecosysteem van andere apparaten en mensen.
    • Ook verder gaan dan de opdracht van de opdrachtgever, die vaak niet precies weet wat hij wil, wat zijn eigenlijk probleem is, en hoe het op te lossen!
  • Critical design: ontwerp als platform voor maarschappelijke reflectie
  • Oproep om bij te dragen aan een betere wereld, betekenisvolle levens
  • Design by doing: designers moeten coden, prototypen, maken om nieuwe ontwerpen te schetsen verkennen en testen.

 

En dit moet ook heel tof zijn geweest: